AdBlock Detected

Sure, ad-blocking software does a great job at blocking ads, but it also blocks some useful and important features of our website. For the best possible site experience please take a moment to disable your AdBlocker.

  • Važna obavijest 30.11.2024.
    Forumom upravlja novi team studenata

    Postojeće registracije se odobrene.
    Nove registracije su OMOGUĆENE
    Nova adresa za slanje skripti je [email protected]

    Svoje skripte ili skripte koje ste dobili u razmjeni s ostalim kolegama, a kojih nema u našoj bogatoj Skriptarnici foruma pošaljite nam na gornju e-adresu.

    Ne zaboravite se aktivno uključiti u razmjenu iskustava i zanja na forumu.

Nauka o javnoj upravi (arhivirano)

Status
Nije otvoreno za daljnje odgovore.

lola

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
Izlazim na ispit četvrti put, prijavnicu sam poslala poštom , ali nisam i zahtjev za komisiju, zna li netko da li ga trebam donijeti i mogu li bez njega izaći na ispit???
 

LuckyIvana

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
da li ima koja dobra pametna duša da može malo svojim riječima pojasniti što je autor htio reći u dijelu KOOPREATIVNI ODNOSI U OGRANIZACIJAMA...nakon 20og puta pročitanog teksta iz knjige, zaista ne razumijem...i ne mogu naučiti nikako...jednako tako mi je i uvod u ORGANIZACIJSKU OKOLINU totalno nejasan..."diskruptivnost okolišnih inputa"...
 

tommas

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
Pozdrav ekipa, u koliko je sati sutra ispit?
I ako moze neko staviti onaj link sa popisom prijavljenih za ispit (ne mogu nigdje nac)
Hvala :)

Nasao ne treba vise - D/I u 10.00
 

klea6

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
da...jel znas sta o tome??
mislim da je meni takoder to pitanje bilo na pismenom...

UPRAVNO-PRAVNI SMJER-pojavio se na europskom kontinentu gdje se zbog političkih shvaćanja o diobi vlasti i razvoja načela legaliteta uprave širi mišljenje o potrebi reguliranja i vezivanja uprave pravnim propisima,a time i nauke upravnog prava.

UPRAVNO-TEHNIČKI SMJER-bavio se pitanjem izgradnje upravnih organizacija i kako njihovo djelovanje usmjeriti da se postigne što veći učinak po što manjoj jedinici uloženih sredstava.Javlja se u Americi gdje je zbog brze industrijalizacije i jakog privrednog razvoja,težište bilo na što većoj ekonomičnosti djelatnosti upravljanja.

to nauči napamet i bodovi su ti zagarantirani :happy:

sretno sutra svima!:happy:

da li ima koja dobra pametna duša da može malo svojim riječima pojasniti što je autor htio reći u dijelu KOOPREATIVNI ODNOSI U OGRANIZACIJAMA...nakon 20og puta pročitanog teksta iz knjige, zaista ne razumijem...i ne mogu naučiti nikako...jednako tako mi je i uvod u ORGANIZACIJSKU OKOLINU totalno nejasan..."diskruptivnost okolišnih inputa"...
tipovi kooperativnih odnosa su hijerarhijski i timski(nehijerarhijski) odnos

1.HIJERARHIJSKI odnos-tu je bitno navesti da postoji nadređenost viših nižima i podređenost nižih višima,vrh ne može nadzirati sve zadatke u organizaciji te prenosi ovlasti na niže razine koje postaju uže i slabije,ovalsti nadređenih su planiranje,naređivanje i nadzor, i ovakav odnos je utemeljen na NAČELU TRAJNE DIOBE RADA-
a)nacelo redovitog puta-svaki kontakt po vertikalnoj liniji u organizaciji mora ići preko svih međustupnjeva,

b)izvještavanje-nalaže nižim stupnjevima da obavještavaju više o uočenim pojavama važnim za organizaciju,

c)načelo ograničavanja raspona kontakata-kontrola broja neposredno podređenih jednom šefu da mu se omogući pomniji nadzor nad svakim

2.TIMSKI(NEHIJERARHIJSKI) odnos-postoji ravnopravnost članova i u timu i u timskoj mreži,suradnja između članova se odvija radi određenih zajedničkih svrha,nema ovalsti medu članovima,koordinaciju obavljaju specijalisti za te poslove bez hijerarhijskog zapovijedanja,ovaj odnos je utemeljen na NAČELU PODJELE RADA prema specijalističkim područjima, u timskom odnosu je slobodna komunikacija bez načela redovitog puta,a umjesto načela izvještavanja postoji uzajamno obavještavanje među specijalistima

znači najbitnija ti je razlika hijerrhijskog i timskog da kod prvog su tocno odredena pravila i da nema ravnopravnosti članova dok kod drugog su svi članovi jednaki i ne postoji nikakva nadređenost viših nad nižima(npr šef nad radnicima)
 

wooya

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
poz svima.imam par pitanja.prvo,dal je sutra nauka u isto vrijeme,na istom mjestu ko prošli put(D 1,13.ooh)???i dal mi neko može odg na ova pitanja: *institucionalne inovacije nastale u demo. dekoncentraciji
*građani nakon demo. revolucija
*formalna i neformalna org. struktura
*javnost uprave(?)
*načela odgovornosti u odnosu građana i uprave
*uloga građana prema javnoj upravi
*razlozi širenja javnog sektora u fazi industrijske konc.
*osnovni djelovi organizacije i iz kojih se stajališta izvode
*mjenjanje sadržava funkcije nadzora
*kako i kada završava integracija ona 2 pravca proučavanja uprave

ok,znam da je gro pitanja,al bila bi zahvalna da mi neko bar odg na par njih.:wink5:
 

cokolinka

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
poz svima.imam par pitanja.prvo,dal je sutra nauka u isto vrijeme,na istom mjestu ko prošli put(D 1,13.ooh)???i dal mi neko može odg na ova pitanja: *institucionalne inovacije nastale u demo. dekoncentraciji
*građani nakon demo. revolucija
*formalna i neformalna org. struktura
*javnost uprave(?)
*načela odgovornosti u odnosu građana i uprave
*uloga građana prema javnoj upravi
*razlozi širenja javnog sektora u fazi industrijske konc.
*osnovni djelovi organizacije i iz kojih se stajališta izvode
*mjenjanje sadržava funkcije nadzora
*kako i kada završava integracija ona 2 pravca proučavanja uprave

ok,znam da je gro pitanja,al bila bi zahvalna da mi neko bar odg na par njih.:wink5:

odg ću ti samo na jedno pitanje. ispit je sutra u 10 u dv1 G10.. hihi.. eto, toliko od mene.. ne želim do tada više ni čut za nauku tako da odgovaranje na ostala pitanja prepuštam nekom drugome.. sretnoooo!
 

Sara1987

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
poz svima.imam par pitanja.prvo,dal je sutra nauka u isto vrijeme,na istom mjestu ko prošli put(D 1,13.ooh)???i dal mi neko može odg na ova pitanja: *institucionalne inovacije nastale u demo. dekoncentraciji
*građani nakon demo. revolucija
*formalna i neformalna org. struktura
*javnost uprave(?)
*načela odgovornosti u odnosu građana i uprave
*uloga građana prema javnoj upravi
*razlozi širenja javnog sektora u fazi industrijske konc.
*osnovni djelovi organizacije i iz kojih se stajališta izvode
*mjenjanje sadržava funkcije nadzora
*kako i kada završava integracija ona 2 pravca proučavanja uprave

ok,znam da je gro pitanja,al bila bi zahvalna da mi neko bar odg na par njih.:wink5:

GRAĐANI NAKON DEMO. REOVLUCIJA - 2. GRAĐANI – tijekom građansko demokratskih revolucija dolazi do osnaženja uloge stanovnika, vlast ne dolazi više od Boga, niti pripada više jednom čovjeku, već izvire od stanovnika, a dobiva se temeljem rezultata glasovanja svih stanovnika s političkim pravima..

Čovjek s pravom glasa i pravom biti biran na političke dužnosti jest građanin – suodređuje tko će vršiti vlast, a uprava postaje instrumentom u rukama te vlasti.
Naime, uloga podanika nije nestala, ali sad ono što se prije nametalo silom postaje regulirano pravom čiji sadržaj određuje zakonodavno tijelo. Postoje pravom regulirane građanske dužnosti (služiti vojsku) a državna sila je ograničena zakonima.


FORMALNA I NEFORMALNA ORG. STRUKTURA - Formalna struktura je unaprijed formalno predviđena, razmjerno trajna slika više ili manje hijerarhičnih odnosa među funkcijama nastalim diobom radnih procesa te među ljudima koji te funkcije u organizaciji obavljaju.

- Neformalna struktura obuhvaća sve razmjerno trajne odnose nastale među članovima organizacije koji imaju utjecaja na formalne ciljeve, formalnu strukturu ili djelovanje organizacije.


NAČELA ODGOVORNOSTI U ODNOSU GRAĐANA I UPRAVE - Načelo odgovornosti uprave – razvija se u tri glavna smjera:

1. politička odgovornost – Ona je izvan sfere prava, posljedica je samostalne egzistencije teritorijalne uprave kao političkog instrumenta a očituje se kroz institucije političke vezanosti upravnog sustava za politička tijela i volju građa, ali zbog primjene načela zakonitosti na u odnosu prema upravi i ta sfera postaje predmetom pravne regulacije

2. kazneno-disciplinska odgovornost - kako je problem odgovornosti uprave posljedica njezinog stvarnog samostalnog postojanja tako je uvjet njezine pravne odgovornosti pravno priznanje određenog stanja njezine samostalnosti prema političkim tijelima.

3. materijalna odgovornost – s vremenom postaje sve stroža i obuhvatnija, od osobne odgovornosti službenika, preko solidarne odgovornosti uprave s pravom regresa prema službeniku koji je štetu skrivio svojim nezakonitim postupkom. U novije vrijeme, porastom uprave probija i ideja odgovornosti uprave za rizik koji proistječe iz njezine djelatnosti i bez krivnje službenika, odnosno uz zakoniti postupak.


ULOGA GRAĐANA PREMA JAVNOJ UPRAVI - 1. PODANICI – početna uprava koja nastaje s razvojem apsolutističkih monarhija , bila je svedena na klasične upravne resore – vojska, policija, diplomacija, pravosuđe i financije.

U tim resorima uprava nastupa kao instrument vlasti, autoritativnim odlučivanjem pa i silom zanemarujući interese široke mase obespravljenih stanovnika.

2. GRAĐANI – tijekom građansko demokratskih revolucija dolazi do osnaženja uloge stanovnika, vlast ne dolazi više od Boga, niti pripada više jednom čovjeku, već izvire od stanovnika, a dobiva se temeljem rezultata glasovanja svih stanovnika s političkim pravima..

Čovjek s pravom glasa i pravom biti biran na političke dužnosti jest građanin – suodređuje tko će vršiti vlast, a uprava postaje instrumentom u rukama te vlasti.
Naime, uloga podanika nije nestala, ali sad ono što se prije nametalo silom postaje regulirano pravom čiji sadržaj određuje zakonodavno tijelo. Postoje pravom regulirane građanske dužnosti (služiti vojsku) a državna sila je ograničena zakonima.

3. KORISNICI – potkraj 19. stoljeća dolazi do novog koraka u razvoju uprave te time i odnosa između građana i uprave.

Država preuzima obavljanje širokog spektra djelatnosti usmjerenih na dobrobit stanovništva (prosvjeta, socijalna skrb, zdravstvo, promet, komunalne službe, katastarske, statističke, informacijske službe).

Time se klasična državna uprava proširila čitavim nizom novih upravnih resora. U odnosu na javne službe građani se pojavljuju kao korisnici, te su u cijelosti ili djelomično oslobođeni plaćanja . započinje izgradnja institucija socijalne države.

4. SURADNICI ODNOSNO PARTNERI – stjecanjem uloge građana , legitimitet stječe i participacija građana u javnim poslovima. Razvile su se institucije koje osiguravaju participaciju građana.

Oblici = sudjelovanje u utjecaju na odlučujuća tijela, stvarajući javno mnijenje, nadziranje vlasti, pružanje stručne pomoći u oblikovanju javnih politika i rješavanju javnih problema, sudjelovanje u tijelima javnih ustanova, odborima, predstavničkim tijelima na svim razinama teritorijalnog sustava.

Sudjelujući u javnim poslovima građani postaju suradnici odnosno partneri vlasti i uprave, suodgovorni su za ishode javnih politika u praksi.

5. POTROŠAČI, KONZUMENTI - Oko 1970. godine počinje se postavljati pitanje koliko košta uzdržavanje državnog institucionalnog mehanizma. Tada se počinje govoriti o preskupoj i neefikasnoj državi te potrebi smanjivanja državne uprave i javnih troškova

U takvim se okolnostima razvija doktrina novog javnog menadžmenta čije su mjere bile usmjerene na realizaciju ekonomskih vrijednosti, efikasnosti i ekonomičnosti.. Sve ostale vrijednosti javne uprave (demokratske, političke, pravne, socijalne) stavljene su u drugi plan.


RAZLOZI ŠIRENJA JAVNOG SEKTORA - Djelatnosti za kojima se ukazala potreba u industrijskom i urbanom društvu preuzela je država iz nekoliko razloga koje možemo podijeliti u 3 skupine:
• ekonomski,
• psihološki i
• moralni

– Neke od općepotrebnih aktivnosti iziskuju krupne početne intervencije koje u pojedinim zemljama pojedinačni poduzetnici nisu kadri koncentrirati, a to su željeznice, komunikacijske mreže, energetika...
– Iako su djelatnosti što ih javne službe obavljaju društveno korisne, pokazalao se da su neposredni korisnici nepouzdani kad je riječ o samostalnom ostvarivanju takvog njihovog interesa
– Niz djelatosti imao bi po svom karakteru monopolni položaj na tržištu te se držalo nemoralnim da se pojedini poduzetnici nađu u položaju da koriste takav monopolni položaj na štetu korisnika službi
– Neke su djelatnosti takve prirode da se od njih pod normalnim okolnostima ne može očekivati profit (npr. muzej).


OSNOVNI DIJELOVI ORGANIZACIJE - 1. S TELEOLOŠKOG ASPEKTA PROMATRANJA - kao sredstvo za ostvarenje određenog cilja najmanji je dio POSAO

POSAO je ukupnost radnih operacija koje služe obavljanju najmanjeg pojedinog još cjelovitog zadatka na koji je svrsishodno podijeliti, pod konkretnim okolnostima, ukupni zadatak organizacije

2. S MATERIJALNOG ASPEKTA PROMATRANJA (skup ljudi i materijalnih sredstava) - kao sredstvo za ostvarenje određenog cilja najmanji je dio RADNO MJESTO

RADNO MJESTO – ukupnost radnih poslova koje treba obaviti jedan čovjek opremljen posebnim sredstvima

3. U STRUKTURNOM SMISLU (kao sustav diobe i povezivanja) – kao sredstvo za ostvarenje određenog cilja najmanji dio je RADNA JEDINICA

RADNA JEDINICA je najmanja formalna skupina u hijerarhiji organizacijskih jedinica unutar organizacije. (trajni plan rasporeda poslova i sustav međusobnih veza među ljudima koji obavljaju taj posao).


JAVNOST UPRAVE - Javnost uprave je svjesno nastojanje da se što većem broju građana pruži maksimalan uvid u organizaciju i rad upravnih organizacija i da se tim upravnim organizacijama osigura što veća obaviještenost o potrebama, mišljenima i stavovima građana u odnosu prema radu uprave.

Javnost uprave je dvosmjeran proces .Građani trebaju biti obaviješteni o radu uprave, a uprava o stavu građana.

Javnost uprave ima političku važnost zato što tajnost uprave ima loše asocijacije, loše povijesne uspomene.

Modaliteti ostvarivanja institucije javnosti uprave dijele se na tri skupine:
1. javnost funkcioniranja
2. sustavni kontakt uprave i građana
3. sredstva javne komunikacije


DVA SMJERA PROUČAVANJA UPRAVE - Razvija se u Europi sredinom 18. stoljeća u dva smjera.

1. opisni – opisuje upravne organizacije i upravnu djelatnost, s namjerom da takvo sistematizirano iskustvo posluži onima koji trebaju sami sudjelovati u radu uprave. Vremenski se poklapa s prosvijećenim apsolutizmom (služi školovanju i pripremanju monarhova upravnog aparata koji je glavni uvjet za uspostavu njegove apsolutne vlasti)

2. Filozofsko – spekulativni – ima praktično politički zadatak – legitimirati vladarevu vlast. Proučavanje uprave polazi od uprave kao cjeline, od mjesta (položaja) koji ona ima u sustavu vlasti i općenito u društvu, a rješenja tih političkih problema upravljanja traže na filozofsko-spekulativnom planu..

Integraciju oba smjera (opisnog i filozofsko-spekulativnog) nauke o upravi u jedan veliki sustav povezano je s djelom: Lorenza Von Steina – gdje on sistematizira i daje zajednički smisao povijesnom razvoju upravljanja, obuhvaćajući upravne organizacije i upravnu djelatnost prema pojedinim područjima.

DIFERENCIJACIJA NAUKE O UPRAVI

Nakon prvotne integracije i njezinih značajnih rezultata dolazi do diferencijacije na upravno pravni i upravno tehnički smjer.

Upravno pravni smjer razvija se na europskom kontinentu zbog političkih shvaćanja o diobi vlasti i zbog razvoja načela legaliteta uprave -- prevladava zanimanje za vezanje i regulaciju uprave pravnim propisima, a time i nauke upravnog prava.

Upravno tehnički smjer – prije svega se zanima za pitanja kako izgraditi upravne organizacije i kako usmjeriti njihovo djelovanje da bi se postigao najveći učinak po uloženoj jedinici sredstava. Taj se smjer razvio na američkom kontinentu gdje je zbog brze industrijalizacije, naglog razvoja privrede i veličine problema ekonomskog rasta težište interesa bilo na ekonomičnosti u radu upravnih organizacija.

Oba smjera su se s vremenom proširila van područja svog prvobitnog nastanka. Dva najaktualnija aspekta uprave u to vrijeme ( kraj19 – prva polovica 20 st.) - pravna regulacija i ekonomičnost upravnog djelovanja uvjetovala su nicanje posebnih naučnih disciplina u različitim zemljama.
 

chubelina

Magistar foruma, a i uprave. Aktivan član.
SARA 1987 ovo sve sto si pisala wooyi..tjsve ove odgovore to sve ima u skripti od 69 strana... ili moram dodatno izvlaciti nesto iz knjige
 

wooya

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
B grupa..e sad,ovo je sve okvirno jer mi je pol tog isparilo iz glave nakon kaj je *** završilo:)...
:confused2:
upravno pravni i upravno tehnički smjer
fus i tus
vodeća grupa,hijerarhijska org(kad i zašto nastaje)
postupak u upravi(nabroji procese i objasni),koji su predmet političke a koji upravne djelatnosti...nesh tipa tog(5og se ne sjecham)
:confused2:

eto!zao mi je šta se ne sjecham kak su pitanja točno išla al da bar znate otprilike.poz
 

IVANA1102

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
B grupa..e sad,ovo je sve okvirno jer mi je pol tog isparilo iz glave nakon kaj je *** završilo:)...
:confused2:
upravno pravni i upravno tehnički smjer
fus i tus
vodeća grupa,hijerarhijska org(kad i zašto nastaje)
postupak u upravi(nabroji procese i objasni),koji su predmet političke a koji upravne djelatnosti...nesh tipa tog(5og se ne sjecham)
:confused2:

eto!zao mi je šta se ne sjecham kak su pitanja točno išla al da bar znate otprilike.poz
jos samo da na dodam da je bilo planiranje programa objasniti i jos nesto...ni ja se ne sjecam,ali ovaj test,identican je bio objavljen na forumu vec!!!znaci ispiti se ponavljaju!!!weeeeeeeeeeeeeeeee!!!bar nesto pozitivno...hahaha

jos nema glupih rezultata!!!aaaaaaaaaaa...
 

comrad

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
i dal se itko sjeća kako je glasilo pitanje u vezi organizacijske okoline? to je bilo 4. pod a, kolko se sjećam...
mislim da je to bilo okolina upravne organizacije...koja je to okolina...
upravni sustav, politicki sustav i gradjani odnosno sira drustvena okolina upravno politickog sustava...i u kakvom je ona odnosu sa gradjanima, koji je problem takve okoline (odazivnost)...

samo ih je 6 prošlo??? pa kolko ih je izišlo??? omg

bilo nas je nesto vise od 100 prijavljenih...izaslo ih je po mojoj subjektivnoj procjeni oko polovice, ako i ne manje...

ja srecom i znanjem :crazy: prosao...sada slijedi ponavljanje i nada u usmeni prolaz
 

wooya

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
jos samo da na dodam da je bilo planiranje programa objasniti i jos nesto...ni ja se ne sjecam,ali ovaj test,identican je bio objavljen na forumu vec!!!znaci ispiti se ponavljaju!!!weeeeeeeeeeeeeeeee!!!bar nesto pozitivno...hahaha

jos nema glupih rezultata!!!aaaaaaaaaaa...

joj da,točno,nije bilo planiranje neg postupak(krivo napisah:))
 

LuckyIvana

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
trebali bi biti veceras do 22h na webu veleucilista (iako je na ploci pisalo sutra)...

ekipa sorry, ispit pogledam i zaboravim posle kaj je bilo za pitanja...

ono sto mi je u magli, jesu razlike izmedju komercijalnih i nekomercijalnih sluzbi (nabrojati ih po 4 za svaku), nesto o lokalnoj upravi i teritorijalnoj decentralizaciji, razlike izmedju inreresnih normi i teknickih pravila, javne povelje...

znaci, sve to sto je vec prije navedeno na ovom forumu i sto se mora znati (sve od toga imate primjerice u skripti 69 str. u skriptarnici)...

definitivno ako zelite proci ovaj predmet, morate dosta opsirno i razumljivo znati materiju ovog predmete...
KOMERCIJALNE I NEKOMERCIJALNE SLUŽBE??? gdje se to može naći u knjizi??? hvala :)
 

andromeda

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
joj, znam da se svi ljute na to, ali ako bi netko bio ljubazan da kaže na kojoj su strani sva ona pitanja ili link da pošalje bilo što? ako zna napamet, ne tražim da netko lista jer se to ni meni ne da! Hvala!
 

comrad

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
joj, znam da se svi ljute na to, ali ako bi netko bio ljubazan da kaže na kojoj su strani sva ona pitanja ili link da pošalje bilo što? ako zna napamet, ne tražim da netko lista jer se to ni meni ne da! Hvala!
sa takvim stavom ne ocekuj pomoc od drugih...forum je transparentan i treba samo 10-15 min da se cijeli prodje...

al evo, mislim da ti je to na 40-im stranicama (43)...pa si pogledaj. tebi je u interesu da prodjes ispit, pa se malo potrudi :tongue2:
 
Status
Nije otvoreno za daljnje odgovore.
Na vrh

AdBlock Detected

We get it, advertisements are annoying!

Sure, ad-blocking software does a great job at blocking ads, but it also blocks useful features of our website. For the best site experience please disable your AdBlocker.

I've Disabled AdBlock
No Thanks