Evo pitanja sa probnog ispita za one koji nisu mogli sudjelovati
1.
Nakon što je velika poplava izrazito oštetila dio općine Gorica, načelnik općine pozvao je stanovnike općine da se samoorganiziraju oko popravka uništenih odvoda i cesta. Popravci su trajali ukupno deset dana.
a) O kojem obliku ljudske suradnje je riječ u primjeru i po kojim elementima slučaja iz primjera to možete utvrditi?
b) Na koji se način ovaj oblik ljudske suradnje po interesnoj dimenziji razlikuje od ostalih oblika ljudske suradnje?
2.
Nakon što je uočio brojne probleme u djelovanju svog ministarstva zbog neodgovarajuće organizacijske strukture i birokratske organizacijske kulture, ministar gospodarstva i poduzetništva odlučio je uvesti određene reformske mjere u svoje ministarstvo. Određene organizacijske jedinice je izdvojio iz ministarstva kako bi što efikasnije obavljali poslove, dok je načelnicima glavnih organizacijskih jedinica dao veću autonomiju u radu i odredio mjerila za praćenje rezultata njihovog rada. Službenike je uputio na niz radionica i seminara o etici u javnoj upravi, poticanju samostalnosti u radu, preuzimanju rizika i kulturi inovativnosti.
a) Kako možemo klasificirati reformske mjere koje je uveo ministar s obzirom na razlog njihovog uvođenja, a kako s obzirom na mjeru odstupanja od tradicionalne, weberijanske uprave?
b) Koje efekte suvremenih menadžerskih reformi prepoznajete u opisanom primjeru?
3.
Novi ministar obrazovanja odlučio je napraviti reorganizaciju svog ministarstva kako bi što efikasnije obavljalo svoje poslove i ostvarivalo organizacijske ciljeve. Određene organizacijske jedinice je spojio kako bi smanjio raspon kontakta, a njihovim voditeljima dao je veću autonomiju. Neke organizacijske jedinice je ukinuo, a njihove zaposlenike premjestio u druge jedinice. Uznemireni i ljuti zbog organizacijskih promjena, neki zaposlenici ministarstva prestali su obavljati svoje radne zadatke i počeli pružati otpor voditeljima zbog čega se ministrov cilj nije ostvario.
a) Objasnite koju organizacijsku varijablu je ministar smatrao ključnom za uspješnost svoje organizacije.
b) Objasnite koja od teorija organizacije najbolje može objasniti ministrovo viđenje vlastite organizacije, a koja može objasniti neuspjeh provedene reorganizacije.
4.
Nakon izbora u državi Eurostan novi ministar uprave odlučio je digitalizaciju javne uprave postaviti kao dugoročni cilj svoga ministarstva. Formirana je radna skupina koju čine ministar i njegovi pomoćnici te rukovodeći službenici ministarstva koja ima zadatak donijeti plan digitalizacije javne uprave. Kako bi se takav plan mogao donijeti, zatražene su opsežne analize od strane akademske zajednice, praktičara i nevladinih organizacija te je napravljena procjena učinaka i troškova do kojih će digitalizacija javne uprave dovesti.
a) Koji je zadatak političkih dužnosnika, a koji rukovodećih službenika prilikom donošenja plana digitalizacije?
b) Objasnite o kojem modelu političkog odlučivanja je riječ u opisanom slučaju i koji su nedostaci primjene tog modela?
5.
Nakon pobjede u ratu premijer države X je desetak osobito zaslužnih ratnih vojnih invalida nagradio visokim novčanim iznosima te ih zaposlio na visoke službeničke pozicije u državnoj upravi iako nisu posjedovali stručne kvalifikacije za ta radna mjesta. Nevladine organizacije i oporba su žestoko kritizirali ovaj postupak tražeći da premijer odstupi s funkcije zbog nepoštivanja načela profesionalizma koje se u aktualnoj Strategiji reforme javne uprave ističe kao ključni preduvjet uspješnog provođenja upravne reforme.
a) Objasnite koje shvaćanje upravne službe zastupa premijer.
b) Za koji sustav se zalažu nevladine udruge i oporba i može li se navedeni primjer smatrati uobičajenim izuzetkom od tog sustava?