AdBlock Detected

Sure, ad-blocking software does a great job at blocking ads, but it also blocks some useful and important features of our website. For the best possible site experience please take a moment to disable your AdBlocker.

  • Važna obavijest 30.11.2024.
    Forumom upravlja novi team studenata

    Postojeće registracije se odobrene.
    Nove registracije su OMOGUĆENE
    Nova adresa za slanje skripti je [email protected]

    Svoje skripte ili skripte koje ste dobili u razmjeni s ostalim kolegama, a kojih nema u našoj bogatoj Skriptarnici foruma pošaljite nam na gornju e-adresu.

    Ne zaboravite se aktivno uključiti u razmjenu iskustava i zanja na forumu.

Europski upravni prostor i nacionalna uprava

Ninek

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
Molim da se svi zainteresirani za skriptu javljaju Jadranki15 na privat, jer ovo nema smisla..topic je konstantno zatrpan..

evo, da budete upućeni, obrisat ću sve te poruke a vi joj se javite na privat.

Hvala unaprijed
 

kikica

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
Da li su tradicionalne vrijednosti pravne,demokratske i socijalne ili su to one pravne,političke,ekonomske i socijalne. Sto od toga treba reci ? Ako netko zna please recite ?
 

Jadranka15

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
VRIJEDNOSTI U JAVNOJ UPRAVI


• vremenska dimenzija
– tradicionalne
– nove vrijednosti

• prema tipu
– političke
– pravne
– ekonomske
– socijalne

Nejednaka zastupljenost vrijednosti
- razlike u stupnju zastupljenosti pojedinih tipova vrijednosti posljedica su različitih tradicija i povijesnog razvitka

• Političke (demokratske)
– legitimitet, odgovornost, odazivnost, pravednost, javnost, transparentnost, dostupnost

• Pravne
– vladavina prava, zakonitost, pravna sigurnost, jednakost, nepristranost, zaštita prava građana, ljudska prava, fair postupanje, pravna odgovornost uprave

• Ekonomske
– ekonomičnost, efikasnost, efektivnost
– fleksibilnost, inovacija

• Socijalne
– društvena pravednost, solidarnost, socijalna osjetljivost, skrb, milosrđe, pomoć građanima

Nove vrijednosti

• obrazovanost, stručnost i profesionalnost
• supsidijarnost i decentralizacija
• etičnost, integritet, nepristranost, nekorumpiranost
• kvaliteta javnih usluga
• koordinacija, horizontalno povezivanje, informatizacija
• poduzetnost, kompetitivnost, tržišnost
 

maatejaa89

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
ljudi moze mi netko ukratko objasnit ove agencije , ne mogu se snac uopce :/
znam da imaju agencije 1,2,3 stupa, e sad sta je s ovim ostalima, koliko ih uopce ima ?
koje sluzbe razlikuje bijela knjiga :(bila bih jako zahvalna kad bi netko odg :)
 

Domagoj83

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
postoje Agencije Zajednice, Agencije za zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku, Agencije za pravosundnu suradnju u kaznenim pitanjima, Izvršne ili egzekutivne agencije. Agencije Zajednice osnovane su aktom sekundarnog zakonodavstva kako bi se postigao specifičan tehnički, znanstveni ili upravljački zadatak u sklopu prvoga stupa EU, Agencije za vanjsku i sigurnosnu politiku osnovane radi provedbe specifičnih tehničkih ili upravljačkih zadataka u sklopu zajedničke vanjske i sigurnosne politike-drugi stup EU,
Agencije za pravosudnu i policijsku suradnju u kaznenim pitanjima osnovane kao pomoć državama članicama u borbi protiv organiziranog međunarodnog kriminala, treći stup EU,
Izvršne agencije osnovane Uredbom Vijeća s ciljem povjeravanja određenih zadataka glede upravljanja jednom ili više programa Zajednice.

Regulatorne agecije-karakteristike: tijelo strukturno izdvojeno iz sustava državne uprave radi obavljanja javnih poslova na nacionalnom nivou na trajnoj osnovi u kojem su zaposleni javni službenici i financira se iz državnog proračuna te je podložno propisima javnog prava. Imaju određeni stupanj autonomije, obično i pravnu osobnost, ali ostaju odgovorne osnivaču. Odlikuje ih specijalizacija i usmjerenost na specifičnu svrhu te stručnost. Regultorne agencije u EU - nezavisno tijelo koje osniva zakonodavac kako bi pomoglo u regulaciji određenog sektora na europskom nivou te implementaciji određene javne politike Zajednice-pomaže poboljšati način implementacije prava Unije.

Bijela knjiga razlikuje službe od općeg gospodarskog interesa i negospodarske službe
Gospodarske (komercijalne) javne službe-za njih vrijedi tržišni princip, ali u skladu s javnim interesom. Javna vlast zadržava odgovornost za njihovo obavljanje te regulira modalitete pružanja tih usluga i obavljanja službi, određuje standarde i vrši kontrolu.
Pravni oblici u kojima se javljaju su javna trgovačka društva i javno-privatno partnerstvo.
Među gospod.javne službe spadaju: pošta, telekomunikacije, energenti, upravljanje otpadom, opskrba vodom i dr.
Negospodarske (nekomercijalne) javne službe su službe koje us društveno korisne i potrebne, kojima se zadovoljava javni interes bez izričite namjere stjecanja dobiti.
Temeljni oblik u kojem se javljaju su javne ustanove.
Među negospod.javne službe spadaju: zdravstvene službe, obrazovanje, socijalna skrb, te druge društvene, tehničke, statističke i dr.službe negospodarske prirode.
Službe od općeg interesa - pružaju tržišne i netržišne usluge za koje javna vlast određuje da su od javnog interesa i koje su predmet posebnih obveza u pogledu obavljanja javnih službi (pružanja javnih usluga)
-obveze javnih službi-posebni zahtjevi koje vlasti postavljaju pružateljima službi kako bi se osiguralo ostvarenje ciljeva od javnog interesa.
Koncept univerzalne službe podrazumijeva definirani minimalni skup usluga specificirane kvalitete koji je dostupan svim korisnicinma bez obzira na njihov geografski položaj i po pristupačnoj cijeni ovisno o specifičnim nacionalnim uvjetima. Načela: jednakost, univerzalnost, dobra praksa, transparentnost uprave, određivanje cijena i financirnja, nezavisna kontrola. Pružanje usluga se uvijek odnosi na univerzalno pravo da se usluge koje ljudi trebaju za učinkovito funkcioniranje u društvu i društva dobiju kontinuirano i po razumnim uvjetima u pogledu cijene i kvalitete.
 

Jadranka15

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
Evo ja ću pokušati odgovoriti, ali napominjem ako netko bolje zna neka me ispravi

REGULATORNE AGENCIJE

• ‘delegirana vladavina’ (delegated governance)
• ‘mrežna vladavina’ (networked governance)
• unutarnje tržište kao motiv

• Bijela knjiga o Europskoj vladavini
• Bolja izrada propisa (2002)
• Okvir za djelovanje Europskih regulatornih agencija (2002)
• Nacrt međuninstitucionalnog sporazuma (2005)


Agencije su - nezavisno tijelo koje osniva zakonodavac kako bi pomoglo u regulaciji određenog sektora na europskom nivou te implementaciji određene javne politike Zajedince (pomaže poboljšati način implementacije prava unije)


Bijela knjiga o europskoj vladavini odnosi se na način na koji Unija upotrebljava ovlasti koje joj daju njezini građani. Ona predlaže otvaranje procesa donošenja političkih mjera kako bi se čim više ljudi i organizacija uključilo u oblikovanje i donošenje političkih mjera Europske unije. Također promiče veću otvorenost i odgovornost za sve koji su uključeni te određene promjene u strukturi nadležnosti institucija. To bi trebalo pomoći ljudima da vide kako se države članice mogu učinkovitije boriti sa svojim problemima djelujući zajedno unutar Unije.
Bijela knjiga je dokument po svom donošenju u srpnju 2001. privukao komentare brojnih ljudi u okviru javnih konzultacija, te je ostvarivanje u njemu razrađenih principa bila jedna od četiri ključne odrednice djelovanja Europske Komisije u periodu između 2000. i 2004. Bijela knjiga o europskoj vladavini predstavlja jedan od temelja suvremenog razvoja europskog modela vladavine, što je i razlog radi kojega ovdje objavljujemo njezin prijevod.

Bijela knjiga – o regulatornim agencijama
• Agenciji se može dodijeliti ovlast da donosi pojedinačne odluke u specifičnim područjima, ali ne može usvajati opće regulatorne mjere.
– U područjima gdje dominira javni interes, a zadaci koje se trebaju obaviti traže posebnu tehničku ekspertizu (npr. zračna sigurnost).
• Agencijama se ne mogu dodijeliti dužnosti koje su neposredno dodijeljene Komisiji putem Osnivačkih ugovora
– npr. na području zaštite tržišnog natjecanja
• Agencijama se ne može dodijeliti ovlast odlučivanja u područjima u kojima bi trebale arbitrirati između suprotstavljenim javnim interesima, vršiti diskrecijske ovlasti ili izvršavati složene ekonomske procjene.
• Agencije moraju biti podvrgnute učinkovitom sustavu nadzora i kontrole.


Okvir za djelovanje regulatornih agencija

• Regulatorne i egzekutivne
• Karakteristike
– Uredba
– Pravna osobnost
– Određeni stupanj organizacijske i funkcionalne autonomije
• uvjeti za stvaranje, djelovanje i nadzor agencija trebaju biti koherentniji i transparentniji – za sada postoje razlike u unutarnjoj strukutri i sl.
– izdaju mišljenja i preporuke koje predstavljaju bazu tehničke i znanstvene prirode za odluke komisije (npr. EFSA)
– neke izdaju inspecijske izvještaje kako bi komisiji pomogle u obavljajnju uloge 'čuvarice ugovora'
– neke usvajaju pojedinačne odluke koje su obvezujuće za treće osobe

Zadaci regulatornih agencija

• donošenje pojedinačnih odluka koje su pravno obvezujuće za treće osobe
• pružanje direktne pomoći Komisiji ili članicama u interesu Zajednice, u smislu tehničkog ili znanstvenog savjeta te inspekcijskih izvještaja
• stvaranje mreže nacionalnih tijela i organiziranje suradnje među njima u interesu Zajednice u smislu prikupljanja, razmjene i usporedbe informacija i dobre prakse
• plus prikupljanje, analiza i slanje objektivnih, pouzdanih i lako razumljivih podataka vezanih uz područje djelovanja pojedine agencije

Kriteriji na kojima moraju biti utemeljene regulatorne agencije
• potrebi za jačanjem njihove neovisnosti, kompetentnosti i kredibiliteta uz osiguranje mehanizma odgovornosti i transparentnosti
• potrebi da se ti zahtjevi pomire s općom ulogom Komisije koja mora imati mogućnost intervencije u slučaju ozbiljnih disfunicija

Načela regulatornih agencija
• koherentnost
• učinkovitost
• odgovornost
• sudjelovanje i otvorenost

Formiranje agencija
• mora biti na osnovu posebnog zakonodavnog instrumenta (na prijedlog Komisije)
• pravna osnova je u posebnoj pravnoj osnovi za pojedinu javnu politiku u Osnivačkom ugovoru
• mora imati pravnu osobnost
• sjedište agencije mora biti utvrđeno aktom o osnivanju

Djelovanje agencije
• ovlasti
• djelokrug
• upravno vijeće
• ravnatelj (direktor)
• odbor za žalbe
• financijski aspekti
• ostali upravni aspekti

Kontrola agencije
• Komisija
• Upravni nadzor
• Politički nadzor
• Financijski nadzor
• Sudski nadzor


Agencije po stupovima kako djeluju

Agencije u I. stupu
• Agencija je tijelo koje djeluje prema pravilima europskog javnog prava i ima vlastitu pravnu osobnost (nije institucija). Uspostavljena je aktom sekundarne legislative kako bi se postigli specifični tehnički, znanstveni ili menadžerski zadaci.
Agencije u II. stupu
• Osnovane za obavljanje vrlo specifičnih tehničkih, znanstvenih ili menadžerskih zadataka u okviru Zajedničke vanjske i sigurnosne politike.
Agencije u III. stupu
• Osnovane kao pomoć članicama u borbi protiv organiziranog međunarodnog kriminala.
Izvršne agencije
• Osnovane prema Uredbi (EC) No 58/2003 (OJ L 11, 16.1.2003) i povjereni su im zadaci upravljanja jednim ili više programa Zajednice, i to na određeno vrijeme.
 

monica

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
Objasni pojmove europski upravni prostor i europeizacija.
2 metode preuzimanja novih upravnih rješenja.
Formiranje agencije.
Obajsni monitoring model i navedi primjer.
Kako je prema Lisabonskom ugovoru sastavljena Komisija.
Kojim ugovorom je nastala EU,objasni razliku između 3 stupa.
Kojim ugovorima su nastale E. Zajednice i kada.
Objasni komitologiju.
Nabroji izvore prava E.Unije.
Objasni E. gospodarski i socijalni odbor.

Malo je zbrda-zdola ali evo,današnja pitanja su tu!
 

mateja19

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
mene isto zanima odgovor na dolje navedeno pitanje ako netko zna i što je trebalo napisati pod izvore prava EU te u pitanju agencije što se točno trebalo napisati-navesti ih ili nešto drugO?
 

monica

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
Postoje 2 modela preuzimanja upravnih rješenja : prvi model se odvija zbog atraktivnosti pojedinog rješenja ili uslijed nametanja,jer model preferiraju oni koji imaju najveću moć i nameću ga drugima.

Pod izvore prava trebalo ih je nabrojati,dakle dijele se na primarno i sekundarno,u primarno spadaju osnivački ugovori i opća načela prava,a u sekundarno pravni akti,međunarodni sporazumi i sudska praksa.
 

monica

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
Samo jedna grupa je bila, bilo nas je oko pedesetak..
Rezultati su sutra navecer,a usmeni u cetvrtak !
 

Sonia

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
Formiranje agencije.
Obajsni monitoring model i navedi primjer.
zna netko odgovore na ova pitanja? :moli:

Postoje 2 modela preuzimanja upravnih rješenja : prvi model se odvija zbog atraktivnosti pojedinog rješenja ili uslijed nametanja,jer model preferiraju oni koji imaju najveću moć i nameću ga drugima.
mislim da je rijetko tko na ispitu znao odgovor na ovo pitanje :worshippy:
 

monica

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
Pa sad nemam pojma,ja mislim da sam čula sutra navečer?! Hm.. :)

Formiranje agencije mora biti na osnovi posebnog zakonodavnog instrumenta i na prijedlog E.Komisije. Agencija mora imati pravnu osobnost a sjedište mora biti utvrđeno aktom o osnivanju agencije.

Monitoring model obuhvaća agencije čija je aktivnost usmjerena na prikupljanje objektivnih informacija na nekom području a to čine uz pomoć mreže nacionalnih agencija. Primjer takve : nemam pojma ;)
 
Na vrh

AdBlock Detected

We get it, advertisements are annoying!

Sure, ad-blocking software does a great job at blocking ads, but it also blocks useful features of our website. For the best site experience please disable your AdBlocker.

I've Disabled AdBlock
No Thanks