Literatura za spremanje ispita iz EUP-a 2009-2010
LITERATURA ZA PRIPREMU ISPITA
EUROPSKI UPRAVNI PROSTOR I NACIONALNA UPRAVA
(obavezni predmet druge godine Studija javne uprave na Društvenom veleučilištu)
1. Koprić, I. i dr. (2006) Javna uprava. Nastavni materijali. Zagreb: Društveno veleučilište i Pravni fakultet. (str. 347-360., 375-382., 383-391., 395-406).
2. Musa, Anamarija (2006) Europski standardi u pogledu službeničkog prava. Hrvatska javna uprava, vol. 6., br. 3. (str. 93-106).
3. Koprić, Ivan, Anamarija Musa, Vedran Đulabić (2008) Europski standardi regulacije službi od općeg interesa: (Kvazi)nezavisna regulacijska tijela u izgradnji modernog kapitalizma. Hrvatska javna uprava, vol.8, br.3.
4. Musa, Anamarija (2008) Hrvatska i europski upravni prostor: prema europskoj kvaliteti javne uprave?. Pusić, Eugen (ur.) Hrvatska država i uprava: stanje i perspektive. Zbornik radova s Okruglog stola HAZU, ožujak 2008. (str.171-182)
5. Koprić, Ivan (2009) Kritična važnost kapaciteta javne uprave za pridruživanje Hrvatske Europskoj uniji: Jesu li važnije političke zapreke ili upravne mogućnosti ? U: Hrvatski javni sektor, Zbornik referata III. konferencije Hrvatske zajednice računovođa i financijskih djelatnika, Opatija 2. I 3. travnja 2009.
6. predavanja na stranici
Društveno veleučilišteKatedra za upravnu znanost
Literatura pod rednim brojem 3. I 4. objavljena je i na web stranici
Europski upravni prostor Predavanja i nastavni materijali 2009-2010Katedra za upravnu znanost
NASTAVNE CJELINE i ISPITNA LITERATURA
Nastavni sadržaj sastoji se od dvije glavne cjeline.
Prva cjelina se odnosi na Europsku uniju, njezin nastanak, razvoj, institucije, pravni sustav, javne politike i odlučivanje, proširenje, demokraciju i budućnost. Za pripremu ovog dijela ispita koristiti predavanja (prezentacije i tekst objavljene na
Europski upravni prostor Predavanja i nastavni materijali 2009-2010Katedra za upravnu znanost), a kao pomoć preporučamo Priručnik o Europskoj uniji za državne službenike u Republici Hrvatskoj, MVPEI, Zagreb, 2006. (dostupno na
http://www.mvpei.hr/ei/download/2006/06/16/Prirucnik_o_EU.pdf).
Druga cjelina odnosi se na Europski upravni prostor – njegov nastanak, sadržaj, posebna pitanja, ali uključuje i problematiku upravnih reformi generalno. Za pripremu ovog dijela potrebno je koristiti označene dijelove knjige Javna uprava-nastavni materijali (upravne reforme i doktrine / javne službe / EUP), kao i tri rada navedena pod rednim brojevima 2, 3. I 4. Ispitne literature. Radovi br. 3. I 4. objavljeni su i mogu se skinuti s web stranice
Europski upravni prostor Predavanja i nastavni materijali 2009-2010Katedra za upravnu znanost. Znanje treba upotpuniti prezentacijama i bilješkama s predavanja.
Ispit se sastoji od pismenog ispita i usmenog ispita. Na pismenom ispitu je potrebno prikupiti 8 od mogućih 20 bodova, s time da se na usmeni mogu pozvati samo oni studenti koji nemaju više od 4 pitanja (od 10) na koja nisu odgovorili dovoljno ili uopće nisu odgovorili.
I. Europska unija
1. Nastanak i razvoj EU
2. Institucije i pravni sustav EU
3. Javne politike u EU, demokracija i budućnost, proširenje EU
II. Europski upravni prostor
4. Reforme javne uprave i europeizacija; stvaranje europskog upravnog prostora
a. Upravne reforme i doktrine
b. Europski standardi – nastanak EUP, sadržaj i posebni standardi vezani uz službenički sustav
5. Posebna pitanja europskog upravnog prostora
a. Službe od općeg interesa
b. Regulatorne i druge agencije u EU i državama članicama i kandidatima
c. Europska kvaliteta javne uprave
Odgovor za ana89 u svezi REGULATORNIH AGENCIJA - slijedi
KARAKTERISTIKE REGULATORNIH AGENCIJA
• tijelo strukturno izdvojeno iz sustava državne uprave (formalno odvojeno od ministarstva),
• obavlja javne zadatke
• na nacionalnom nivou
• na trajnoj osnovi,
• u kojem su zaposleni javni službenici i
• financira se uglavnom iz državnog proračuna te je
• podloženo propisima javnog prava
• Određeni stupanj autonomije
• Ekspertiza, tehnički zadaci
• Jedna svrha
• Decentralizacija
• Nemaju izbornu podlogu
Regulatorna država i regulatorne agencije
• Regulatorna država
– Novi javni menadžment
– EU
– OECD
– Odanost politici
– Kompleksnost
– Politička nesigurnost
Posljedice i izazovi
• Jačanje kontrole
– deregulacija – jača regulacija – paradoks
– agnecifikacija i regulacija
– devolucija i regulacija
– razna područja – telekomnikacije, željeznica, zračni promet, pošta, tržišno natjecanje, struja, voda, mediji, farmacija, okoliš, hrana, zaštita podataka, sigurnost na radu, osiguranje, obrazovanje, nakarstvo, zdravstvena zaštita
• Jača ex ante i ex post kontrola
• Procjena učinka
• Upravljanje rezultatima
• Građani
Izazovi
• Implementacija
• Koordinacija
• Odgovornost
• Legitimitet
• Depolitizacija
• Redistribucija moći
REGULATORNE AGENCIJE EU
• delegirana vladavina’ (delegated governance)
• ‘mrežna vladavina’ (networked governance)
• unutarnje tržište kao motiv
• Bijela knjiga o Europskoj vladavini
• Bolja izrada propisa (2002)
• Okvir za djelovanje Europskih regulatornih agencija (2002)
• Nacrt međuninstitucionalnog sporazuma (2005)
• nezavisno tijelo koje osniva zakonodavac kako bi pomoglo u regulaciji određenog sektora na europskom nivou te implementaciji određene javne politike Zajedince (pomaže poboljšati način implementacije prava unije)
BIJELA KNJIGA – O REGULATORNIM AGENCIJAMA
• Agenciji se može dodijeliti ovlast da donosi pojedinačne odluke u specifičnim područjima, ali ne može usvajati opće regulatorne mjere.
– U područjima gdje dominira javni interes, a zadaci koje se trebaju obaviti traže posebnu tehničku ekspertizu (npr. zračna sigurnost).
• Agencijama se ne mogu dodijeliti dužnosti koje su neposredno dodijeljene Komisiji putem Osnivačkih ugovora
– npr. na području zaštite tržišnog natjecanja
• Agencijama se ne može dodijeliti ovlast odlučivanja u područjima u kojima bi trebale arbitrirati između suprotstavljenim javnim interesima, vršiti diskrecijske ovlasti ili izvršavati složene ekonomske procjene.
• Agencije moraju biti podvrgnute učnikovitom sustavu nadzora i kontrole
OKVIR ZA DJELOVANJE REGULATORNIH AGENCIJA
• Regulatorne i egzekutivne
• Karakteristike
– Uredba
– Pravna osobnost
– Određeni stupanj organizacijske i funkcionalne autonomije
• uvjeti za stvaranje, djelovanje i nadzor agencija trebaju biti koherentniji i transparentniji – za sada postoje razlike u unutarnjoj strukutri i sl.
– izdaju mišljenja i preporuke koje predstavljaju bazu tehničke i znanstvene prirode za odluke komisije (npr. EFSA)
– neke izdaju inspecijske izvještaje kako bi komisiji pomogle u obavljajnju uloge 'čuvarice ugovora'
– neke usvajaju pojedinačne odluke koje su obvezujuće za treće osobe (npr. Office for Harmonization of Internal Market, European Aviation Safety Agency)
Zadaci regulatornih agencija
• donošenje pojedinačnih odluka koje su pravno obvezujuće za treće osobe
• pružanje direktne pomoći Komisiji ili članicama u interesu Zajednice, u smislu tehničkog ili znanstvenog savjeta te inspekcijskih izvještaja
• stvaranje mreže nacionalnih tijela i organiziranje suradnje među njima u interesu Zajednice u smislu prikupljanja, razmjene i usporedbe informacija i dobre prakse
• plus prikupljanje, analiza i slanje objektivnih, pouzdanih i lako razumljivih podataka vezanih uz područje djelovanja pojedine agencije
Kriteriji za okvir moraju biti utemeljeni na
• donošenje pojedinačnih odluka koje su pravno obvezujuće za treće osobe
• pružanje direktne pomoći Komisiji ili članicama u interesu Zajednice, u smislu tehničkog ili znanstvenog savjeta te inspekcijskih izvještaja
• stvaranje mreže nacionalnih tijela i organiziranje suradnje među njima u interesu Zajednice u smislu prikupljanja, razmjene i usporedbe informacija i dobre prakse
• plus prikupljanje, analiza i slanje objektivnih, pouzdanih i lako razumljivih podataka vezanih uz područje djelovanja pojedine agencije
Načela za uspostavu okvira za regulatorne agencije
• koherentnost
• učinkovitost
• odgovornost
• sudjelovanje i otvorenost
Formiranje agencija
• mora biti na osnovu posebnog zakonodavnog instrumenta (na prijedlog Komisije)
• pravna osnova je u posebnoj pravnoj osnovi za pojedinu javnu politiku u Osnivačkom ugovoru
• mora imati pravnu osobnost
• sjedište agencije mora biti utvrđeno aktom o osnivanju
Djelovanje Agencija
• ovlasti
• djelokrug
• upravno vijeće
• ravnatelj (direktor)
• odbor za žalbe
• financijski aspekti
• ostali upravni aspekti
KONTROLA
• Komisija
• Upravni nadzor
• Politički nadzor
• Financijski nadzor
• Sudski nadzor
Agencije u I. stupu
• Agencija je tijelo koje djeluje prema pravilima europskog javnog prava i ima vlastitu pravnu osobnost (nije institucija). Uspostavljena je aktom sekundarne legislative kako bi se postigli specifični tehnički, znanstveni ili menadžerski zadaci.
Agencije u II. stupu
• Osnovane za obavljanje vrlo specifičnih tehhničkih, znanstvenih ili menadžerskih zadataka u okviru Zajedničke vanjske i sigurnosne politike.
• European Defence Agency (EDA)
• European Union Institute for Security Studies (ISS)
• European Union Satellite Centre (EUSC)
Agencije u III. stupu
• Osnovane kao pomoć članicama u borbi protiv organiziranog međunarodnog kriminala.
• European Police College (CEPOL)
• European Judicial Cooperation Unit ( EUROJUST )
• European Police Office (EUROPOL)
Izvršne agencije
• Osnovane prema Uredbi (EC) No 58/2003 (OJ L 11, 16.1.2003) i povjereni su im zadaci upravljanja jednim ili više programa Zajednice, i to na određeno vrijeme.
• Education, Audiovisual and Culture Executive AgencyExecutive Agency for the Public Health Programme (under preparation)Intelligent Energy Executive Agency
Regulatorne agencije u RH
• nema sustavne regulacije niti određenog minimuma za ujednačeno djelovanje
• mogućnost političkih sukoba
npr. Agencija za zaštitu osobnih podataka, Agencija za zaštitu okoliša, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, i sl.
Sve to imate na stranicama Enter Europa