AdBlock Detected

Sure, ad-blocking software does a great job at blocking ads, but it also blocks some useful and important features of our website. For the best possible site experience please take a moment to disable your AdBlocker.

  • Važna obavijest 30.11.2024.
    Forumom upravlja novi team studenata

    Postojeće registracije se odobrene.
    Nove registracije su OMOGUĆENE
    Nova adresa za slanje skripti je [email protected]

    Svoje skripte ili skripte koje ste dobili u razmjeni s ostalim kolegama, a kojih nema u našoj bogatoj Skriptarnici foruma pošaljite nam na gornju e-adresu.

    Ne zaboravite se aktivno uključiti u razmjenu iskustava i zanja na forumu.

Europski upravni prostor i nacionalna uprava

Scooby-doo

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
moze netko objasnit kopenhaški i madridski kriterij??? hvala;)
To su kriteriji koje države potencijalni kandidati moraju ispunjavati da bi mogli "uči" u proces pristupanja EU. Donjelo ih je Europsko vijeće.

Kopenhaški su (1993):
politički ( vladavina prava, demokracija, zaštita temeljnih prava, itd.) ekonomski ( sposobnost tržišnog natjecanja na prostoru EU )i pravni ( poštivanje i provođenje propisa)

Madridski (1995):
jačanje administrativnih struktura ( sposobnost institucija za prihvačanje acquisa, te sposobnost države pristupnice za sudjelovanje u budućem oblikovanju politika EU)

Uz njih se za pojedine zemlje određuju i dodatni kriteriji, kao što je npr. za Hrvatsku suradnja s Haškim sudom.

To možeš naći u prvih nekoliko stranica Vodiča za državne službenike koji koliko sam vidjela imaš i na naslovnom portalu ovog weba ( negdje desno) ili na stranicama MVPEI-a. Istaknuto je zatamnjenim dijelovima i uokvireno, a u tekstu se malo bolje objašnjava. Ono navedeno gore potrebno je samo još nadopuniti s jednom, dvije rečenice za svaki kriterij.
Nadam se da će ovo pomoći...
poz
 

dalhe

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
Molim pomoć, u dilemi sam zbog promjena koje su nastupile lisabonskim ugovorom. Moje pitanje je, da li da spremim ispit za drugi mjesec po lisabonskom ugovoru ili moram učiti kako je bilo i prije stupanja na snagu lisabonskog ugovora. Zbunjena :(
 

Scooby-doo

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
Molim pomoć, u dilemi sam zbog promjena koje su nastupile lisabonskim ugovorom. Moje pitanje je, da li da spremim ispit za drugi mjesec po lisabonskom ugovoru ili moram učiti kako je bilo i prije stupanja na snagu lisabonskog ugovora. Zbunjena :(
Lisabonski ugovor je potrebno smatrati prilikom učenja kao jednu od cjelina koju je potrebno naučiti ( tako sam ja shvatila stvar, a nekako tako se i pokazalo prije neki dan na usmenom). Time želim reći da treba znati i kako je bilo prije stupanja Lisabonskog ugovora na snagu.Promjena ima gotovo u svim područjima, ali mislim da je za lakše razumijevanje i snalaženje u tim promjenama najlakše otići na web stranice Europske delegacije u Hrvatskoj, te na sredini stranice u prozoru koji se izmjenjuje, ući pod naslov"Lisabonski ugovor stupio na snagu", a zatim se na toj stranici nalazi "Vaš vodič kroz Lisabonski ugovor" koji je jako lako i razumljivo pisan i meni je razbistrio i puno olakšao razumjevanje svih tih promjena. Naravno, prije toga sam učila sa sa slajdova sa predavanja i po onom vodiču za državne službenike.
Iz nekog razloga nisam mogla staviti link direktno za ulaz na stranicu Europske delegacije, ali se nadam da će i opisno pomoći.Vodič nije nije preopširan i ne treba utrošiti previše vremena da bi se po njemu prošlo. na njega sam slučajno naišla "kopajući" po internetu da bi razjasnila svoje dileme i muke koje sam imala učeći ovaj predmet.

Eto...možda još kome pomogne!
Ne znam kakva su bila iskustva ostalih koji su odgovarali ovaj ponedjeljak.


poz
 

dalhe

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
Lisabonski ugovor je potrebno smatrati prilikom učenja kao jednu od cjelina koju je potrebno naučiti ( tako sam ja shvatila stvar, a nekako tako se i pokazalo prije neki dan na usmenom). Time želim reći da treba znati i kako je bilo prije stupanja Lisabonskog ugovora na snagu.Promjena ima gotovo u svim područjima, ali mislim da je za lakše razumijevanje i snalaženje u tim promjenama najlakše otići na web stranice Europske delegacije u Hrvatskoj, te na sredini stranice u prozoru koji se izmjenjuje, ući pod naslov"Lisabonski ugovor stupio na snagu", a zatim se na toj stranici nalazi "Vaš vodič kroz Lisabonski ugovor" koji je jako lako i razumljivo pisan i meni je razbistrio i puno olakšao razumjevanje svih tih promjena. Naravno, prije toga sam učila sa sa slajdova sa predavanja i po onom vodiču za državne službenike.
Iz nekog razloga nisam mogla staviti link direktno za ulaz na stranicu Europske delegacije, ali se nadam da će i opisno pomoći.Vodič nije nije preopširan i ne treba utrošiti previše vremena da bi se po njemu prošlo. na njega sam slučajno naišla "kopajući" po internetu da bi razjasnila svoje dileme i muke koje sam imala učeći ovaj predmet.

Eto...možda još kome pomogne!
Ne znam kakva su bila iskustva ostalih koji su odgovarali ovaj ponedjeljak.


poz
Hvala! Spremiti ću onda i staro i novo, pa šta bude. Stvarno je zanimljiva materija, pa mi vjerojatno neće biti problem.
 

REBEKA

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
ZNA LI NETKO ODGOVORE NA OVA PITANJA:
1. KAKO E. SUD UTJEČE NA STVARANJE EUP-a
2. KAKO E. KOMISIJA UTJEČE NA NASTANAK EUP-a
3. KOJE SU TRADICIONALNE VRIJEDNOSTI

Unaprije hvala!!
 

Scooby-doo

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
ZNA LI NETKO ODGOVORE NA OVA PITANJA:
1. KAKO E. SUD UTJEČE NA STVARANJE EUP-a
2. KAKO E. KOMISIJA UTJEČE NA NASTANAK EUP-a
3. KOJE SU TRADICIONALNE VRIJEDNOSTI

Unaprije hvala!!
1. ES svojim presudama i praksom utječe na stvaranje EUP-a. ES na taj način stvara opća načela prva kao što su načelo zabrane diskriminacije, načelo zaštite ljudskih prava, načelo zabrane retroaktivnosti, načelo transparentnosti i sl. a opća načela su primarno pravo EU.

2. EK je čuvarica ugovora, te shodno tome pazi na provođenje preuzetih obveza iz osnivačkih ugovora, te primjenu acquisa. Ona samo nadzire navedeno jer nema mogućnost donošenja odluka u nacionalnim upravnim sistemima, već se na nacionalnoj razini "odrađuje" provođenje istih. EK podnosi o navedenom izvješća i predlaže promjene...npr. usklađivanje plaća drž. služ. s javnim sektorom, reformu državne uprave, borbu protiv korupcije i sl. - evo okvirno - to se nalazi na kraju knjige u Nastavnim materijalima
3. političko-demokratske
ekonomske
socijalne
i pravne vrijednosti - to se nalazi u istoj knjizi kod reformi uprave!

poz
 

ketica

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
dal tko zna koje su specifičnosti tranzicijskih zemalja? u kojem institunacionalnom obliku je nastala EU? koje javne službe razlikuje Bijela knjiga?
 

Paola

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
da li netko zna razloge integracije 50-ih godina i interesne skupine koje djeluju u EU, di se mogu naći odgovori na ta pitanja? hvala...
 

ketica

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
da li netko zna razloge integracije 50-ih godina i interesne skupine koje djeluju u EU, di se mogu naći odgovori na ta pitanja? hvala...

interesne skupine su inicijative vlade javne i privatne. razloti integracije: ekonomski, socijalno-politički, pravni i sigurnosni.
 

ketica

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
interesne skupine su inicijative vlade javne i privatne. razloti integracije: ekonomski, socijalno-politički, pravni i sigurnosni.

dal tko zna koje su specifičnosti tranzicijskih zemalja? u kojem institunacionalnom obliku je nastala EU? koje javne službe razlikuje Bijela knjiga?
 

sabinaaa

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
s prošlog...:( znate ljudi što za sutra:)???

ajme koji ispit...nešto ok, neka pitanja prvi puta čula??? :( kako je vama bilo???
 

Magi

Znam ponešto o upravi. Umjerno aktivan član.
Pitanja s roka 2.2.2010.

1. a) Ugovori kojim nastaju tri europske zajednice, te svi osnivački ugovori i njihove izmjene.
1. b) Nabroji države koje su pristupile EU tijekom sredine 90-ih godina i one koje su u pretpristupnim pregovorima.
2. a) Europski parlament - demokratska kontrola.
2. b) Prema Lisabonskom ugovoru (strategiji) tko imenuje, način izbora Visokog povjerenika za unutarnju i vanjsku sigurnosnu politiku EU.
3. a) Institucionalna dimenzija demokratskog deficita i rješenja.
3. b) Koje pretpristupne fondove EU koristi Hrvatska.
4. a) EUP i što ga čini.
4. b) Utjecaj EK na EUP.
5. a) 4 načela za osnivanje regulatornih agencija (nešto tako).
5. b) tri stupa regulatornih agencija (nešto tako).

Rezultati na webu u četvrtak 4.2.2010. tijekom dana. Bit će navedeno i u koliko je sati usmeni koji će se održati u petak 5.2.2010.

Sretno svima;)
 

sabinaaa

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
ajd neka netko odg na 3 i 5 ...kakvi sad fondovi? ? ;)

magi što si ti odg na 3 i 5 please...poludit ću do čet:(
 

lucy

Mladi član foruma kojeg zanima uprava
ajd neka netko odg na 3 i 5 ...kakvi sad fondovi? ? ;)

magi što si ti odg na 3 i 5 please...poludit ću do čet:(

3 pitanje

a) Institucionalna dimenzija demokratskog deficita i rješenja

- institucionalnim ustrojem EU dominiraju Vijeće Europske unije i Europska komisija, institucije koje kombiniraju zakonodavne i izvršne ovlasti
- prijenos zakonodavnih ovlasti s nacionalnih parlamenata na europske institucije nije popraćen adekvatnim mjerama odgovornosti tijela EU niti jačanjem uloge Europskog parlamenta
- marginalizirana uloga nacionalnih parlamenata (odluke se donose u Europskom vijeću kvalificiranom većinom – država može biti nadglasana)
- odluke donosi izvršna vlast: premještanje prava odlučivanja s nacionalne na europsku razinu ide u korist izvršne vlasti, a smanjuje utjecaj zakonodavne vlasti
- pitanje odgovornost tijela EU, osobito Europske komisije, prema građanima (EP je jedina institucija čiji su članovi izabrani na izravnim izborima)
- razmjerno slaba uloga Europskog parlamenta


Rješenja:
- Zahtjevi da se demokratiziraju procesi europskog odlučivanja svode se na isticanje potrebe jačanja funkcije parlamenata država članica Unije. Kroz provedena istraživanja o ovom pitanju, došlo se do zaključka da se povjerenje građana u EU nedvojbeno stječe preko nacionalnih parlamenata, odnosno parlamenata država članica, koji su prema definiciji iskaz narodnoga suvereniteta i odraz političke volja građana. Uloga nacionalnih zakonodavnih tijela stoga je vrlo važna legitimitet Europske unije. Uz parlamente država članica, vrlo važnu ulogu u procesu demokratske za legitimacije nastoje zadobiti Europski parlament, europske političke stranke, Europska komisija, Europsko vijeće.
- jačanje uloge Europskoga parlamenta
- Jačanje odgovornosti tijela EU
- inicijative za pojednostavljivanje organizacije i donošenja odluka
- veća transparentnost u radu institucija Unije.

b) pretpristupni fondovi

CARDS
Program tehničko-financijske pomoći EU, usvojen 2000., a osnovni cilj je potpora zemljama jugoistočne Europe pri aktivnom sudjelovanju u procesu stabilizacije i pridruživanja te provedbi odredbi SSP-a za države koje su ga potpisale.
U RH je korišten u proračunskoj godini 2003. i 2004.
Nacionalna komponenta - namijenjena zemljama korisnicama pojedinačno
Regionalna komponenta – financira aktivnosti koje se provode u više država korisnica programa u područjima u kojima zajedničko djelovanje dovodi do boljih i učinkovitijih rezultata.
Usmjeren je na četiri glavna cilja:
1. rekonstrukcija, demokratska stabilnost, pomirba i povratak izbjeglica;
2. institucionalni i zakonodavni razvoj, uključujući usklađivanje s normama i pristupima Europske unije, kako bi se poduprijelo demokraciju i vladavinu prava, ljudska prava, civilno društvo i medije te otvaranje gospodarstva slobodnoga tržišta;
3. održivi gospodarski i socijalni razvoj, uključujući strukturnu reformu te
4. promoviranje bližih odnosa i regionalne suradnje između država članica EU i država kandidatkinja srednje Europe

Phare
Pokrenut 1989., najprije kao pomoć Poljskoj i Mađarskoj, a zatim i drugim tranzicijskim zemljama srednje i istočne Europe u promicanju višestranačke demokracije i obnovi gospodarstva nakon izlaska iz komunističkog sustava.
Od 1997. usmjerava se na pretpristupne prioritete i postaje glavnim financijsko-tehničkim instrumentom pretpristupne strategije za države kandidatkinje.
RH je korisnica od 2005.
Cilj programa Phare je pripremiti zemlje za članstvo u EU tj. osposobiti ih za punu primjenu pravne stečevine EU te korištenje strukturnih i kohezijskog fonda nakon pristupanja.

ISPA
Namijenjen je financiranju infrastrukturnih projekata u području prometa, zaštite okoliša, kao priprema za korištenje kohezijskog fonda nakon ulaska RH u EU. Moguće je financirati i projekte tehničke pomoći vezane za infrastrukturne projekte.



SAPARD
Program koji pruža podršku na području poljoprivrede i ruralnog razvoja te pripremu države kandidatkinje za korištenje poljoprivrednog i ribarskog fonda nakon ulaska u EU.

IPA
Zamjenjuje sve dosadašnje programe pomoći, a primjenjuje se od 2007. pa do ulaska u EU.
Osnovni ciljevi programa IPA su pomoć potencijalnim kandidatkinjama u usklađivanju i provedbi pravne stečevine EU te priprema za korištenje strukturnih fondova.
IPA razlikuje dvije skupine zemalja: zemlje sa statusom potencijalnog kandidata (Albanija, BiH, Crna Gora, Srbija) te zemlje sa statusom kandidata (RH, Makedonija Turska).
Zemljama sa statusom kandidata EU uz navedene oblike potpore osigurava i sredstva za financiranje projekata potpunog usklađivanja nacionalnog zakonodavstva s pravnom stečevinom kao i pripremu korisnica programa za provođenje kohezijske i poljoprivredne politike EU.
Pomoć potencijalnim državama kandidatkinjama u okviru IPA fonda koncentrira se na izgradnju institucija, osobito na jačanje političkih kriterija iz Kopenhagena, jačanje upravnog i pravosudnog kapaciteta te na poticanje usklađivanja s pravnom stečevinom Zajednice. Također se predviđaju ulaganja za promicanje gospodarskog i socijalnog rasta.
IPA ima 5 komponenti:
I. Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija
II. Prekogranična suradnja
III Regionalni razvoj (čine je promet, okoliš i regionalna konkurentnost)
IV. Razvoj ljudskih potencijala
V. IPARD – ruralni razvoj

Zemljama potencijalnim kandidatkinjama otvorene su prve dvije komponente, a zemljama kandidatkinjama svih pet komponenti.

Programi zajednice
Programi Zajednice predstavljaju niz aktivnosti koje usvaja Europska zajednica ili Unija u svrhu promicanja suradnje između država članica u različitim područjima povezanim sa zajedničkim politikama Europske zajednice.
Programi zajednice su u pravilu namijenjeni državama članicama Europske unije, ali neki od njih otvoreni su i državama koje se nalaze u procesu približavanja Uniji.
Kao takvi smatraju se jednim od važnijih instrumenata pretpristupne strategije, odnosno upoznavanja država kandidatkinja za članstvo u EU s metodama rada Europske unije, te njihovu integraciju u sektorske politike Unije u očekivanju pristupanja.
Države koje nisu članice Europske unije, i kao takve ne doprinose zajedničkom proračunu Unije, dužne su platiti članarinu za sudjelovanje u programima Zajednice, a iznos članarine razlikuje se od programa do programa. O kvaliteti podnesenih projekata ovisi koliko će se uspješno povući uložena sredstva, te da li će ona biti manja, jednaka ili veća od uplaćene članarine

5 pitanje

a) Načela za uspostavu regulatornih agencija

Koherentnost
Učinkovitost
Odgovornost
sudjelovanje

b) agencije

U prvom stupu: agencije Zajednice
u drugom stupu :agencije za zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku
u trećem stupu: agencije za policijsku i pravosudnu suradnju u kaznenim pitanjima
 
Na vrh

AdBlock Detected

We get it, advertisements are annoying!

Sure, ad-blocking software does a great job at blocking ads, but it also blocks useful features of our website. For the best site experience please disable your AdBlocker.

I've Disabled AdBlock
No Thanks